Nama Sekolah : SMA/MAN ...
Mata Pelajaran : Bahasa Jawa
Kelas / Semester : X / 1
Alokasi Waktu : 2 x 45 menit
Standar
Kompetensi : BERBICARA
Mampu mengungkapkan
pikiran, pendapat, gagasan, dan perasaan secara lisan sastra maupun nonsastra
dengan menggunakan berbagai ragam dan unggah-ungguh
bahasa Jawa.
Kompetensi
Dasar : Berdialog
mengenai cerita rakyat.
Indikator :
1. Mampu berdialog
sesuai unggah-ungguh.
2. Mampu berdialog
dengan ekspresi yang tepat.
3. Mampu berdialog
dengan intonasi yang tepat.
4. Mampu berdialog
dengan lancar.
Tujuan Pembelajaran :
1. Siswa dapat
berdialog sesuai unggah-ungguh.
2. Siswa dapat
berdialog dengan ekspresi yang tepat.
3.Siswa dapat berdialog
dengan intonasi yang tepat.
4. Siswa dapat berdialog
dengan lancar.
Materi Pembelajaran :
Ø
Dialog
Ø
Cerita rakyat
Sumber :
Ø
Buku teks: Padha Bisa Basa Jawa 10
Ø
Pengalaman siswa
tentang cerita rakyat
Langkah-Langkah :
No.
|
Kegiatan
|
Waktu
|
Nilai
Karakter
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
|
Kegiatan
awal:
Siswa memberikan salam kepada guru.
Contoh: “Sugeng
siyang, Pak/Bu guru.”
Jika jam pertama, maka ketua kelas mengajak guru dan
siswa lainnya untuk berdoa.
Contoh: “Saderengipun pelajaran dipunwiwiti, sumangga dedonga miturut kapitayan
sowang-sowang....”
Guru bertanya pengalaman siswa tentang
dialog dan cerita rakyat.
Contoh: “Mas,
Mbak, sinten ingkang mangertos babagan pacelathon utawi cariyos rakyat?”
“Nalikanipun kelas
pinten?”
“Inggih, tasih kemutan?”
Siswa
membantu guru menyiapkan media yang akan digunakan ketika guru menyampaikan tujuan pembelajaran pada hari tersebut.
Contoh: “Mas,
Mbak, ancasipun pembelajaran dinten punika, babagan pacelathon saha cariyos rakyat....”
Kegiatan
inti:
Salah satu siswa bercerita tentang sebuah cerita
rakyat.
Contoh: “Cobi,
Mbak Tia, kanca-kanca dipuncariyosi ngengingi....”
Siswa bersama guru mendiskusikan cerita rakyat yang
baru saja didengarkan.
Siswa membentuk menjadi lima kelompok.
Setiap siswa berdialog didalam kelompoknya mengenai
cerita rakyat yang diketahuinya.
Setiap kelompok menentukan satu cerita rakyat
untuk dipresentasikan di
depan kelas. Kelompok yang maju terlebih dahulu mendapatkan poin tambahan.
Sedangkan kelompok yang tidak maju menanggapi kelompok yang sedang
presentasi.
Kegiatan
penutup:
Siswa mendapatkan penguatan jika tepat dan mendapat
koreksi jika salah dari guru.
Siswa bertanya kepada guru mengenai materi yang
kurang dimengerti.
Siswa bersama guru menyimpulkan pembelajaran pada
hari ini.
Contoh: “Nggih,
punika ngengingi cariyos rakyat. Supados lancar micara, kedah kathah-kathah
maos saha gladhen micara, nggih!.”
Ketua kelas memimpin doa untuk menutup pelajaran
pada hari itu, jika pada jam terakhir.
Contoh: “Para kanca, saderengipun mantuk sumangga dedonga miturut kapitayan
sowang-sowang. Dedonga kawiwitan....”
Siswa memberi salam penutup kepada guru.
Contoh: “Matur nuwun, Pak/Bu
Guru. Sugeng kapanggihan malih.”
|
10
menit
65
menit
15
menit
|
Bersahabat/komunikatif.
Religius
dan toleransi.
Jujur,
rasa ingin tahu, semangat, dan menghargai prestasi.
Kreatif,
mandiri, dan peduli sosial.
Rasa
ingin tahu, semangat, dan menghargai prestasi.
Rasa
ingin tahu, semangat, dan bersahabat.
Bersahabat/komunikatif
dan mandiri.
Toleransi,
kerja keras, semangat, kreatif, mandiri, rasa ingin tahu, menghargai
prestasi, demokratis dan bersahabat/komunikatif.
Toleransi,
kreatif, semangat, menghargai prestasi, demokratis, bersahabat/komunikatif,
dan tanggung jawab.
Semangat
Jujur
danrasa ingin tahu
Semangat dan tanggung
jawab.
Religius
dan toleransi.
Disiplin
dan bersahabat/komunikatif
|
Metode Pembelajaran :
Ø
Ceramah
Ø
Tanya jawab
Ø
Student active
learning
Ø
Cooperative learning
Media Pembelajaran :
Ø LCD
Ø Laptop
Ø Papan Tulis
Ø Spidol
Ø Penghapus
Ø Kertas
Penilaian :
Teknik :
Praktik
Kriteria
penilaian :
No.
|
Instrumen
|
Kelompok
|
Keterangan
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1.
|
Unggah-ungguh
|
||||||
2.
|
Ekspresi
|
||||||
3.
|
Intonasi
|
||||||
4.
|
Kelancaran
berbicara
|
||||||
Jumlah
Skor
|
Skor setiap instrumen : 1-5
Skor maksimal : 20
Nilai akhir :
x 100
Catatan
Guru :
..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Mengetahui, Karanganyar, Mei 2014
Kepala
Sekolah Guru
Mata Pelajaran
H. Sunarto, M.Pd. Sri
Rahayu, S.Pd.
NIP: NIP:
Materi Pacelhaton
Dhialog yaiku kegiyatan pacelathon utawa guneman antarane
wong siji lan liyane. Kang perlu dimangerteni nalika pacelathon yaiku:
1.
Dhialog kuwi kudu
nggatekake unggah-ungguhe basa lan subasita. Menawa siji lan sijine padha
ngajeni mahanani karukunan, satemah santosaning urip bebrayan.
2.
Anggone micara kudu
nganggo ekspresi kang lumrah lan trep.
3.
Pendelengan aja tekan
ngendi-endi, nanging ndeleng kang diajak guneman, kuwi ateges ngurmati kang
diajak guneman.
4.
Lesan utawa pakecapane
sing bener lan cetha, supaya kang diajak guneman bisa ngrungokake lan mudheng.
5.
Gerak-gerik anggone
guneman sing lumrah wae.
6.
Migatekake ancasing
pacelathon.
Tuladha pacelathon
Alya :
“Bi, kowe pernah ngrungokne crita rakyat?”
Abi :
“Pernah, tapi jaman aku SMP kelas 8.”
Alya : “Wah, aku
malah durung pernah. Banjur kuwi crita tentang apa?”
Abi : “Akeh, Al,
nanging sing paling tak senengi tentang Rawa Pening.”
Alya :
“Lha kuwi critane piye? Tulung, aku dicritani!”
Abi :
“O, iya. Kaya mangkene critane....”
Materi Crita Rakyat
Crita rakyat yaiku sawijining satra lisan kang run-temurun.
Crita rakyat kabangun saka pirang-pirang bab, antarane:
1.
Undheran (Tema)
Sawise guneman ngenani crita
rakyat, bisa dimangerteni mungguh underaning rembug. Crita kasebut gepok
senggol karo babagan apa.
2.
Paraga lan watake
Paraga kena kajlentrehake mungguh
sapa wae kang kacaritakake ing sandiwara kasebut. Ana paraga kang dadi tuk-sumbering
lakon utawa paragatama (protagonis), ana paraga kang ngembari utawa cengkah
klawan paragatama (antagonis), lan ana paraga-paraga kang nyengkuyung paraga
sakloron (tritagonis).
3.
Latar (Setting)
Latar kang dikarepake yaiku kapan
lan ana ing ngendi crita mau kedadean. Kanthi mangkono ana latar wektu lan ana
latar papan panggonan. Latar wektu ngandhakake kapan dumadining lelakon mau,
dene latar papan panggonan ngandhakake ana ing endi kedadeane.
4.
Plot (Alur)
Plot nerangake mungguh kepriye
lakuning crita. Critane dlujur wae, mbalik, menggak-menggok, utawa maju-mundur.
5.
Amanat (Piwulang
Luhur)
Amanat yaiku piwulang-piwulang
kang kajupuk saka critane. Yen kagarba nganggo katerangan liya, amanat iku
nuduhake mungguh apa sajatine kang bakal kakandhakake. Piwulang-piwulang mau
bakal ketemu sawise njilmeti kridhaning paraga-paraga ing sajroning crita.
Tuladha crita rakyat
Rawa
Pening
Nalika jaman semana, ing Desa Banarawa duwe adat nganakake
memetri desa ing saben taun, yaiku nganakake slametan supaya wong ing desa kono
padha slamet. Kanggo memetri iku kudu ana syarate, yaiku daging kewan.
Wong-wong ing Desa Banarawa padha menyang alas arep nggolek daging kewan. Aneh,
wis meh sedina muput wong-wong mau durung oleh kewan siji-sijia. Ki Juru
Mathokan, lurahe Desa Banarawa ngajak wong-wong padha leren dhisik.
Wong-wong kuwi mau banjur padha
ngaso. Sajerone ngaso kuwi ana wong sing lungguh ana dhuwure wit kang ambruk. Gamane
arupa peso kang ditancepake ana wit kang dilungguhi. Wong mau kaget banget
amarga saka wit kang ditancepi peso, metu banyune abang. Dheweke bengok-bengok.
Kanca-kanca padha krungu, nuli nyedhaki. Wong-wong mau kepengin weruh asale
banyu abang mau. Jebul banyu abang iku getih ula. Ula banjur dipateni, daginge
digawa mulih. Daging ula kuwi mau kanggo syarate memetri desa.
Nalika kuwi, ana bocah bajang. Bocah
bajang mau sejatine membane ula, yaiku Ula Baru Klinthing. Weruh yen daginge
ula uwis mateng, bocang bajang arani omahe Ki Juru Mathokan.
“Kula nuwun”, pitakone bocah bajang.
“Mangga, sapa kowe?”, jawabe Ki Juru
Mathokan.
“Kula Baru Klinthing. Kula badhe
nyuwun daging sawer!” kandhane bocah bajang.
“Kowe ora melu rekasa, arep jaluk
daging? Sing rekasa wae durung ngrasakake. Kana lunga!” jawabe Ki Juru
Mathokan.
Si bajang tekan omahe mbok randha.
Mbok randha iku uripe rekasa. Sanajan mangkono, nanging luhur budine. Dheweke
seneng tetulung marang sapa wae. Mula tekane si bajang ditampa kanthi becik.
Bocah bajang mau diwenehi sega lan daging iwak ula. Sawise mangan, bocah bajang
mau pamitan marang mbok randha.
“Mbok, saestu kula nyuwun pamit.
Kula gadhah weling sekedhik. Mangke badhe wonten bena bandhang. Mila simbok
kedah nyawisaken lesung. Mangke simbok nitih lesung, nggih? Mugi tansah manggih
wilujeng.” pesene Baru Klinthing.
Baru Klinthing lunga menyang omahe
Ki Juru Mathokan. Ing kana dheweke nganakake sayembara, nancepake sada lanang
ing latar. Baru Klinthing banjur nantang bocah-bocah ing kana. Bocah-bocah
padha nyoba mbedol, nanging ora ana sing kuwat. Ki Juru Mathokan iya melu nyoba
mbedol sada lanang. Sada lanang tetep ora bisa dibedol.
Gandheng ora ana sing kuwat, Baru
Klinthing mbedol sada lanang mau. Sada lanang klakon dibedhol. Sanalika tilas
tancebane sada lanang mau metu banyune. Banyu kang saya gedhe dadekake banjir
bandhang. Wong-wong ing Banarawa padha mati klelep, kajaba mbok randha kang
kelingan pesene Baru Klinthing.
Banarawa dadi rawa kang aran Rawa Pening, dununge ana
ing Amba
Tidak ada komentar:
Posting Komentar